Jak stworzyć skuteczną treść prezentacji?

Czy i jak tworzyć treść prezentacji multimedialnej

Przed tobą zadanie stworzenie wartościowej treści prezentacji. Jeśli tak, to z tego artykułu dowiesz się jak zbudować ciekawy scenariusz prezentacji.

1. Kopiuj, wklej – to już nie przejdzie.

Treść prezentacji sprzedażowej czy strony internetowej to obecnie cenne źródło informacji o Twojej firmie. Żyjąc w erze zalewu informacji, dlatego treści, które tworzysz, powinny czemuś służyć – w firmach najczęściej chodzi o sprzedaż. Mam tu na myśli sprzedaż Waszych usług, idei, towarów, czegokolwiek co ma wartość dla innych.

Co zrobić, aby prezentacja pomagała sprzedawać, aby stała się naszym dodatkowym handlowcem? Po pierwsze nie kopiuj pomysłów, które inni przygotowali, tylko zbuduj własną, wartościową treść prezentacji. Najskuteczniejsze będzie gdy opracujesz scenariusz prezentacji firmowej. Proces tworzenia możesz zacząć od analizy SWOT lub burzy mózgów z zespołem. To doskonały punkt wyjścia do dalszych prac nad treścią prezentacji.

2. Powinno się to komuś przydać.

Zadaniem prezentacji sprzedażowej jest pomoc Klientom w podjęciu decyzji zakupowej. Pewne jest, że Klienci potrzebują informacji o usługach, ideach czy produktach, które sprzedajesz. Dlatego poszukują informacji, które pomogą im podjąć trafną decyzję. Z tego powodu treść prezentacji sprzedażowej ma fundamentalne znaczenie.

Poszukiwanie informacji to etap każdego procesu podejmowania decyzji zakupowych. Proces zbierania informacji jest prowadzony bardziej wnikliwie i uważnie im droższy jest produkt. Przykłady to czytanie etykiety na opakowaniu lub audyt fabryki przed dokonaniem zamówienie.

Od czego zacząć?

Dowiedz się jakich informacji poszukuje Twój klient. Wynik tej analizy to najprostsza droga do zbudowania inspirującego scenariusza prezentacji, który wzbudzi ciekawość, a może i pożądanie u potencjalnych Klientów.

Model zakupowy

Nasze zachowania podczas kupowania są przedmiotem wielu badań. Ich wyniki to modele zachowań konsumenckich. To sekwencja działań poprzedzających zakup. Poniżej przedstawiam standardowy proces kupowania usług czy produktów o wyższej wartości, nazwijmy je „skomplikowanych”.

PROCES KUPOWANIA USŁUG / PRODUKTÓW ZŁOŻONYCH:

proces kupowania

Wydawanie pieniędzy czy decyzje o zaangażowaniu swojego czasu wiążą się z ryzykiem. Dokonanie zakupu poprzedza faza poszukiwania informacji. Etap obejmuje zdobywanie wiedzy o produkcie, jego cenie, miejscu sprzedaży, możliwych wariantach, parametrach, substytutach itp. Kupujący poszukują tych informacji w wielu miejscach, w Internecie, u Twoich konkurentów, od swoich znajomych. Wnikliwość tego etapu dokonywania zakupu trwa, do czasu aż korzyści ze zdobycia informacji przewyższają koszty ich zdobycia.

Nim zaczniesz sprzedawać, dostarcz swoim Klientom informacji, które pomogą im dokonać wyboru lub zaangażować się w Twoje przedsięwzięcie. Naturalnie zachęcam do tworzenia prezentacji Prezi czy PowerPoin, które są wspaniałym narzędziem do przekazywania informacji. Klient i tak znajdzie interesujące go informacje, jeśli nie w Twojej prezentacji to u konkurencji.

3. Dopasuj treść prezentacji do odbiorców.

Jako fachowiec i rutyniarz jesteś autorytetem w swojej dziedzinie. Posługiwanie się branżowym językiem weszło Ci w krew. Pytanie, czy osoby, którym pokazujesz swoje prezentacje, rozumieją te pojęcia tak, jak Ty byś sobie tego życzył. Czy wystarczająco jasno i klarownie wyjaśniasz skomplikowane zagadnienia.

Masz wątpliwości czy kluczowi odbiorcy Twojej prezentacji zrozumieją ją? Powinieneś poświęcić więcej czasu na opracowanie scenariusza prezentacji. Pierwsza wersja wymaga omówienia i analizy w zespole.

Przykłady jak posługiwać się językiem klienta w poniższej tabeli. Zostawiam je do Twojej analizy.

Hasło

Cechy

Język klienta

+grafika

4 wejścia HDMI Interfejs służący do przesyłania cyfrowego, nieskompresowanego sygnału audio i wideo. HDMI pozwoli ci połączyć ze sobą DVD, Blu-ray, konsole gier, komputery, monitory i telewizor.

PREZENTIKA postarałaby się pokazać to pojęcie w postaci schematu z dużym napisem „HDMI”.

(to wystarczy)

„1 TB pamięci” Wielkość dysku twardego w komputerze. Na tym dysku zmieścisz 50 filmów dobrej jakości.

Scenariusz prezentacji – najczęstsze błędy podczas tworzenia:

  • pominięcia ważnych treści,
  • brak wystarczającej argumentacji,
  • autorytarnie decydować co jest dobre dla klientów,
  • nudny początek,
  • ściana tekstu,
  • pomijanie nagłówków.

Podsumowanie:

  • Treść prezentacji sprzedażowej jest kluczowa.
  • Prezentacja multimedialna musi być zrozumiała
  • Ciekawa treść ułożona w historię to gwarancja utrzymania zainteresowania.

Na koniec przykład.
Efekt cieplarniany, fotosynteza, pochłanianie CO2. Zobacz jak wyjaśnia te trudne pojęcia PREZENTIKA